מה קרה ב20 שנים האחרונות? איך הפכה המוזיקה היהודית לאחד הז'אנרים הפופולריים בישראל?

מה היא המוזיקה היהודית? מוזיקה שבה יש צלילים הנחשבים לדתיים, או מלל, פזמון ועיבוד שמנסים להלביש לו קונוטציה דתית. בנוגע להבדל בין המוזיקה היהודית למוזיקה רוחנית אמר פרופ' מוטי רגב, סוציולוג ופרופסור במחלקה לסוציולוגיה, מדע המדינה ותקשורת באוניברסיטה הפתוחה: " במוזיקה יהודית אתה מדבר על דתית-יהודית, אתה מדבר על אנשים שהרבה פעמים חובשי כיפה אולי בהופעות או קהל דתי שמוכן לקבל אותם למרות כל מני מגבלות של הלכה, לעומת במוזיקה רוחנית המוזיקה היא דתית אך מאוד כוללנית, לאו דווקא יהודית, משהו אוניברסלי, אשר יכול לדבר לדתות שהם לא רק יהדות".

פרופ' מוטי רגב

בעבר, המוזיקה היהודית נקראה מוזיקה חסידית, הז'אנר היה מתוחם למשהו מאוד ספציפי, מוזיקה שמבוצעת על ידי דתיים, חסידיים ומושמעת בקרב הקהילה הדתית, חסידית בלבד, מוזיקה שנצמדת למקורות ללא יצירה חופשית. המוזיקה החסידית הייתה למעשה הלחנה של המקורות לשירים. הבולטים במוזיקה החסידית הם אברהם פריד ומרדכי ורדיגר.

ניסים ליאון, פרופסור וחבר במחלקה לסוצויולוגיה ואנתרפולוגיה באוניברסיטת בר אילן, מתמקד במחקריו בהתפתחויות הדתיות, האתניות והמעמדיות באורתודוקסיה הישראלית בת-זמננו מצביע על נקודה ספציפית בה החל השינוי: "השינוי מתרחש בסוף שנות ה-80, תחילת שנות ה-90, כשמי שנכנסים למוזיקה הזאת אלו מבצעים שמפסיקים ללכת אל המקורות, ומתחילים ליצור יצירות עצמאיות, וגם מכניסים איתם סגנונות מוזיקליים חדשים. יש יותר קשר לרוק, יותר קשר למוזיקת עולם, פתאום למשל יש רגע שבו מבינים אולי המוזיקה הזאת היא חלק ממוזיקת עולם. נכנסים לתוך התמונה חוזרים בתשובה, ומביאים איתם משהו מהעולם שממנו הגיעו. בהתחלה חלקים נטמעים בתוך המוזיקה החסידית, אבל באיזה שלב מופיעים שחקנים שמביאים את העולם המוזיקלי שאיתו הם גדלו ועזבו, אך עכשיו הם מביאים אותו לתוך עולם המוזיקה. אך כל מה שנאמר עד עכשיו היה שייך לשוליים, והדמות המרכזית שמראה זאת הוא שלמה קרליבך ז"ל".

פרופ' ניסים ליאון

"גם דרך ההופעה מקבלת איזשהו שינוי. שולי רנד למשל בדיסק הראשון שלו כתב שירים, זאת אומרת הוא לא נצמד למקורות אלא כתב שירים מקוריים שלו. המוזיקה שלו זה הדבר שהכי קרוב לשירה, הוא מחבר בין מוזיקה לשירה שזה דבר שלא היה לפני כן במוזיקה החסידית. הטקסט הופך להיות משמעותי, עם מסר". מוסר ליאון.

השינוי הזה בא לידי ביטוי בכך שהמוזיקה החסידית הופכת ממוזיקת חתונות, בידור, הקפצת הקהל למוזיקה שמבקשת לעצמה עמדה של אומנות. זה השינוי הגדול, זה גם הרגע שבו כבר לא מדברים על מוזיקה חסידית או דתית אלא על מוזיקה יהודית. המושג "יהודי" הוא מושג מחייב, הוא גם רחב אבל בעיקר מחייב לא רק בצליל, בפונקציות הדתיות אלא גם במרכיב האומנותי. המוזיקה הזו הופכת להיות תעשייה מוזיקלית, עם כלכלה, עם צדדים אפלים, צדדים מוארים כמו למלא את קיסריה, פופולריות גדולה- המוזיקה היהודית נמצאת בשיא שלה.